Optimaal gebruik van duurzame energie door slimme technologie

Amsterdam, 18 oktober 2017 - NewMotion, een van Europa’s grootste aanbieders van elektrische oplaadpunten, kondigt vandaag een pilot aan waarbij bi-directional loading, oftewel Vehicle to Grid (V2G) wordt toegepast. Met V2G-technologie kan de piekvraag op het elektriciteitsnet beter gebalanceerd worden, waarbij elektrische voertuigen niet alleen stroom uit het elektriciteitsnet halen, maar dat ook teruggeven aan het net. NewMotion werkt in de pilot samen met Mitsubishi en netbeheerder TenneT, waarbij V2G-opladers van Enel en netwerkdiensten en –technologie van Nuvve worden gebruikt. Voor de pilot wordt de populaire Mitsubishi Outlander PHEV ingezet.

Energiebuffer

NewMotion CEO Sytse Zuidema: "Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van hernieuwbare energiebronnen zoals wind- en zonne-energie, maar die zijn nog te afhankelijk van het weer en daarmee variabel en volatiel. Met V2G-technologie maken we van geparkeerde elektrische voertuigen - thuis en op het werk - energiebronnen en -buffers. Zij kunnen een overschot aan energie opslaan en op piekmomenten teruggeven aan het net. Dit zorgt voor meer stabiliteit en zekerheid." De Mitsubishi Outlander PHEV en zijn batterij zijn op dit moment al geschikt om een ​​V2G-laadpunt te gebruiken. Zuidema: "Mitsubishi Motors Corporation is een echte koploper door V2G te omarmen en de technologie in haar Outlander PHEV toe te passen. Samen met onze partners willen we laten zien dat V2G eenvoudig te implementeren is en een groot verschil kan maken voor zowel het elektriciteitsnet als de portemonnee van de elektrische rijder. "

Bredere strategie

TenneT is een toonaangevende Europese netbeheerder. Door de energietransitie te faciliteren draagt de onderneming bij aan een gebalanceerd Nederlands elektriciteitsnet. TenneT CEO Mel Kroon: "Met een groeiende elektriciteitsproductie uit hernieuwbare bronnen neemt ook de volatiliteit toe. Het is belangrijk dat vraag en aanbod altijd in evenwicht zijn. Daarom kijken wij naar gedecentraliseerde bronnen voor meer flexibiliteit. Deze pilot is onderdeel van een bredere strategie en een serie pilots die het elektriciteitsnet voorbereiden om het groeiende volume van hernieuwbare energie te kunnen opvangen." Het Californische Nuvve ontwikkelde het GID Integrated Vehicle Platform GIVe ™, dat de elektriciteitsstroom van en naar elektrische auto's regelt. Daarmee heeft de rijder altijd de

juiste hoeveelheid elektriciteit voor het gewenste aantal kilometers en wordt de beschikbare stroom voor het elektriciteitsnet geoptimaliseerd. Nuvve geldt als koploper op het gebied van V2G-implementatie en levert daarnaast aanvullende diensten aan TenneT. Gregory Poilasne, CEO van Nuvve: "We zijn erg tevreden dat we op het gebied van bi-directional loading / V2G samenwerken met TenneT. Het is onze verwachting dat Europese wet- en regelgeving gaat veranderen, ten gunste van het gebruik van decentrale energiebronnen.

Dit soort projecten draagt bij aan een veranderende mindset en zorgen ervoor dat elektrische voertuigen een integraal onderdeel kunnen worden van het elektriciteitsnetwerk. "

Energierevolutie

“Met V2G-technologie stimuleren we niet alleen het gebruik van hernieuwbare energiebronnen, maar bieden ook een potentieel verdienmodel voor elektrische rijders," voegt NewMotion's Zuidema toe. Door van elektrische voertuigen een energiebron te maken, zouden eigenaren kunnen vragen om een financiële vergoeding van hun energieleverancier. “Met onze partners onderzoeken we momenteel hoe individuen niet alleen een duidelijke bijdrage kunnen leveren aan het milieu door de CO2-uitstoot te verminderen, maar ook geld kunnen verdienen. We zijn echt onderdeel van een energierevolutie op het gebied van elektrisch rijden.”