De duurzame roadtrip door Europa

1000x667xev-renault-zoe.jpg.pagespeed.ic.wS2VCQcPJn

Wij van NewMotion zijn enthousiast dat zoveel mensen ervoor kiezen om elektrisch te gaan rijden, we weten echter ook dat sommige mensen de voordelen van elektrisch rijden nog niet kennen. We vroegen een gastblogger om het verantwoorde, ‘groene’ reizen te testen.

Zoals vele van jullie begon ik mijn leven als autogebruiker met een ‘normale’ auto. Ik rijd nu 10 jaar auto en kortgeleden heb ik besloten dat ik het anders ga doen. Mijn oude auto is toe aan vervanging en daarbij ben ik mij steeds meer bewust geworden welk aandeel ik heb in de uitstoot van schadelijke stoffen. Daarom overweeg ik voor de eerste keer in mijn leven om een elektrische auto aan te schaffen. Ik wil iets nieuws, een auto die beter is voor het milieu en waarmee ik lange afstanden af kan leggen.

Ik houd van reizen en sinds dat ik een kleine jongen ben wil ik de wereld ontdekken. Ik heb gebackpackt, ik heb mogen ervaren hoe het is om in hostels te slapen en nog veel meer heb ik mogen afstrepen. Ik heb echter nog nooit een reis kunnen maken per auto, en nu kan ik mijn wens voor een nieuwe auto combineren met mijn liefde voor reizen… Maar, op vakantie gaan met een elektrische auto brengt wel wat vragen met zich mee. Hoe ver kan ik daadwerkelijk reizen met een elektrische auto? Hoe lang duurt het om een elektrische auto weer op te laden? En kan ik met een elektrische auto echt genoeg kilometers afleggen om hem te gebruiken voor een roadtrip als deze?

Soms kun je vragen als deze beter zelf beantwoorden en daarom heb ik besloten om het zelf te gaan ondervinden. Hoe? In een elektrische roadtrip door Europa! Zo combineer ik het ‘groene reizen’ met een mooie vakantie.

De route

Wanneer je reist in een ‘groene auto’ zijn laadpunten een van de belangrijkste aspecten van je reis. Ik kies voor de Renault ZOE Z.E. 40. De laadtijd van de Renault ZOE is ongeveer twee uur met een 22kw laadpunt (wanneer er minder vermogen aanwezig is duurt het langer, je hebt dan wel meer tijd voor sightseeing!) en de Renault ZOE heeft een theoretische actieradius van 400 kilometer. Bij normaal gebruik zal de actieradius echter ongeveer 350-370 kilometer zijn. Dit lijkt perfect voor een roadtrip langs de mooiste plekjes van Europa.

Ik ga een route door Europa afleggen die ons voor eens en voor altijd zal vertellen of een elektrische auto echt geschikt is voor verre reizen. Ik zal starten in mijn woonplaats Amsterdam en vertrek vanuit daar naar Brugge. Vervolgens zal ik Luxemburg en Strasbourg bezoeken. Na Strasbourg reis ik door naar Lausanne en München, gevolgd door Frankfurt en Keulen. Daarna zal ik vanuit Keulen terugkeren naar Amsterdam.

Dag 1 Amsterdam --> Brugge (250km)

Ik heb het geluk dat ik een vriend heb die een elektrische auto heeft. Hij heeft een NewMotion laadpunt voor zijn elektrische auto aan huis. Voor mensen die niet in Amsterdam wonen, zijn er echter ook veel laadpunten aanwezig in het gebied rondom de Dam in Amsterdam. Een voordeel van deze laadpunten is dat deze dichtbij verschillende hotels liggen. Daarbij zijn er ook buiten het centrum genoeg publieke laadpunten aanwezig.

Na een korte stop voor een praatje en een kop koffie tijdens het opladen van mijn auto kan mijn reis beginnen!

Dag 2 Brugge --> Luxemburg (300km)

Mijn eerste doel in Brugge is het vinden van een laadpunt om mijn auto volledig op te laden. Hiervoor gebruik ik de NewMotion app. Deze app geeft mij toegang tot meer dan 64.000 publieke laadpunten verspreid over heel Europa, zo vind ik altijd een laadpunt dichtbij. Ik heb een NewMotion laadpas waarmee ik van al deze laadpunten gebruik kan maken zonder daar een extra toeslag voor hoef te betalen. Ik betaal met deze pas eenvoudig met mijn creditcard.

Mijn dag staat vandaag in het teken van chocolade. Belgen zijn de echte kenners en er is dan ook genoeg chocolade te bekijken én te proeven. Ik ga daarom ontdekken hoe het wordt gemaakt in een tour door een echte chocoladewinkel.

Rond de middag pak ik de Renault ZOE (die ondertussen volledig opgeladen is) en rijd ik naar Luxemburg. Dit is ongeveer drie en half uur rijden. Ik kijk ernaar uit om de lokale specialiteit te proeven, Judd mat Gaardebounen; een gerecht van gestoofde varkensnek met tuinbonen.

Dag 3 Luxemburg --> Strasbourg (225km)

Ik verblijf in Luxemburg dichtbij de Schortgen galerie, twee straten vanaf een publiek laadpunt. Deze ochtend, terwijl de auto opgeladen wordt, ga ik erop uit voor wat sightseeing. Van de Pfaffenthal Lift naar de Pont Adolphe brug en van de mooie Kathedraal de Notre Dame terug naar de auto, die inmiddels volledig opgeladen is. Hierna vertrek ik naar Strasbourg, een stad dieop twee uur rijden van Luxemburg ligt.

Nu ik zoveel tijd spendeer in mijn auto tijdens de reis merk ik al echt een verschil tussen een elektrische auto en een ‘traditionele’ auto. Mijn elektrische auto zit comfortabel, is stil én is ook nog eens milieuvriendelijk.

Dag 4 Strasbourg --> Lausanne (337km)

Strasbourg is de hoofdstad van de Elzas en van de nieuwe, grotere regio Grand Est in het noordoosten van Frankrijk. Het Europese parlement is gevestigd in Strasbourg. Strasbourg heeft ook een heel fijn laadpunt voor elektrische auto’s vlakbij het park ‘Parc de L’Etoile’. Het regent vandaag, dus de segway tour die ik op de planning had staan gaat niet door. In plaats daarvan wandel ik door La Petite France, het historische centrum van Strasbourg. Ik drink een kop koffie en geniet van de grote Strasbourg Kathedraal.

Vandaag staan er specialiteiten uit de Elzas op de lunchkaart: choucroute (een soort zuurkool) en een ongelooflijk lekkere uientaart. Na de lunch ga ik de auto ophalen en vertrek ik naar Lausanne.

Dag 5 Lausanne --> München (532km)

Wanneer ik aankom in Lausanne ben ik best moe. Ik moet vroeg op morgen, dus ik doe niet veel meer vandaag. Ik besluit een film te gaan kijken in de Pathé Flon bioscoop. Een laadpunt voor mijn auto ligt op steenworp afstand, wat een bezoek aan de bioscoop voor mij nog laagdrempeliger maakt. De goed bereikbare laadpunten op mijn reis maken mijn rondrit sowieso een stuk makkelijker, tot nu toe heb ik me geen moment druk hoeven maken over of de accu van mijn auto wel vol genoeg is!

De volgende ochtend sta ik vroeg op om Lausanne te verkennen. Een ding wat ik vandaag echt wil doen is het meer van Geneva bezoeken wanneer er nog geen toeristen zijn, zo kan ik optimaal genieten van de rust en de schoonheid van het meer. Ook wil ik graag naar het Olympische museum.

Dag 6 München --> Frankfurt (392km)

De reis van Lausanne naar München gisteren was erg lang, maar ondanks dat had ik heel veel geluk met het weer. Omdat de reis best lang was, maakte ik een tussenstop in Zürich om de auto bij te laden. De laadpunten zijn tot dusver altijd voldoende aanwezig geweest, er was zelfs een laadpunt aanwezig bij mijn hotel in de buurt van de Isartor Platz. Dit was een zegen voor me gezien ik zo moe was na de lange reis.

Vandaag ben ik weer helemaal fris en fruitig. Ik start mijn dag met een echt Beiers ontbijt; Pretzels met witte worst en mosterd, lekker! Ik wil vandaag iets bijzonders doen, daarom ga ik een bezoek brengen aan het Neues Rathaus klokkenspel. Ik ben net op tijd voor het luiden van de klokken! Ook loop ik langs het Weiße Rose Memorial; dit is een gedenkteken waarmee een groep onschuldige Duitsers herdacht wordt die vocht tegen de Nazi’s en later omgebracht is. Later in de middag struin ik nog even door het oude centrum van München. Daarna is het tijd om door te reizen naar Frankfurt. Dit blijkt nog best een lange reis van vier uur te zijn. De Duitse radio maakt mijn reis wat aangenamer.

Dag 7 Frankfurt --> Keulen (190km)

Mijn reis is komt bijna tot een einde. In Frankfurt heb ik nog even tijd om te shoppen in de wijk bij de Konstablerwache. Ik heb ook een lijstje gemaakt met bezienswaardigheden die ik vandaag wil bezoeken; de Paulskirche en het Kölner Rathaus zijn bezienswaardigheden die ik nog wil zien vandaag! Gelukkig zijn beide centraal gelegen. Daarna vertrek ik snel naar Keulen, een stad die gelukkig op maar twee uur afstand van Frankfurt ligt. De laadpalen voor mijn auto vind ik op de Heumarkt, direct om de hoek bij het Hard Rock Café. Na een late lunch met een burger check ik in bij mijn hotel. In de avond trakteer ik mezelf op een geweldige cabaretvoorstelling bij Star-Treff.

Op naar huis Keulen --> Amsterdam (263km)

Vandaag is de dag van de terugreis aangebroken, een drie uur durende reis terug naar Amsterdam. Voordat ik vertrek ga ik nog langs de Hohenzollern brug om een slotje achter te laten. De brug hangt vol met slotjes die achtergelaten zijn door toeristen en verliefde stelletjes. Ook heb ik een tour geboekt bij het VVV van Keulen. Tijdens deze tour bezoeken we een brouwerij, maar ondanks mijn nieuwsgierigheid geen alcohol voor mij vandaag! Na de tour begin ik aan mijn drie uur durende reis terug naar Amsterdam. Ik breng met enige moeite de auto terug (ik zou hem best willen houden) en ga daarna naar huis.

Het was een intensieve reis die ik iedereen aan zou raden. Het opladen van de auto ging gemakkelijk, er waren genoeg laadpalen te vinden op allerlei locaties. Ik heb me op reis geen moment zorgen gemaakt over of mijn accu wel vol genoeg was voor de route die ik af wilde leggen, ondanks dat ik enkele duizenden kilometers heb gereden (2,489 om precies te zijn).

Deze reis was voor mij in één woord geweldig en ik zou hem zo opnieuw maken in een auto als deze. Ik ben officieel overtuigd en overweeg serieus om een elektrische auto te kopen…dan rest mij alleen nog het uitkiezen van mijn volgende reis!